
Jak znaleźć pracę w marketingu? Poszukiwania pracy w wymarzonej branży bez posiadanego doświadczenia zawodowego – nie należą do łatwych. Czas potrafi jednak wszystko zweryfikować i najlepsze, co możemy zrobić już teraz, to po prostu wziąć się do pracy. Na początek wystarczy jakiekolwiek stanowisko związane z branżą. Praca w marketingu, choć na początku może wydawać się bardzo atrakcyjna – z pewnością nie jest zawodem dla każdego i nie każdy się w niej odnajdzie. Działania związane z promocją marek wymagają bowiem posiadania pewnych cech.
Z tego artykułu dowiesz się, jak znaleźć pracę w marketingu oraz, co wyróżnia dobrego marketingowca. Zapraszamy do lektury!
Czym jest praca w marketingu?
Zanim dowiemy się, jak znaleźć pracę w marketingu, warto mieć na uwadze, na czym w ogóle ta praca polega. Mówiąc w skrócie marketing to szereg działań promocyjnych, które zawsze wychodzą od tworzenia udanych strategii reklamowych w oparciu o dokładną analizę, a także potrzeby klienta. Działania marketingowe są tworzone zarówno dla marki osobistej klienta, jak i marki firmowej. Wyróżniamy dwa zasadnicze działy marketingu, z których kolei tworzą się kolejne odgałęzienia. Do tych filarów należą zatem:
- marketing tradycyjny w świecie rzeczywistym,
- marketing digitalowy w świecie internetowym.
W przypadku tego pierwszego w grę wchodzą m.in. spoty reklamowe w telewizji, emisje reklamy w radiu, reklamy w prasie, przygotowanie ulotek, folderów, wizytówek, plakatów itd. Marketing internetowy daje nieco większe pole do działania i w zasadzie nie jest niczym ograniczony. Może działać o każdej porze, w każdej chwili i w każdym miejscu na świecie. Daje możliwość globalnego zasięgu, stosunkowo szybkie efekty przy jednoczesnym niedużym nakładzie finansowym.
Jak znaleźć pracę w marketingu – od czego zacząć?
Jak już zostało wspomniane na wstępie, najlepiej jest zacząć od tego, co już potrafimy i powiązać to z branżą. W końcu marketing to szereg różnych działań (zwłaszcza promocja online) i wiele umiejętności może się okazać przydatna.
Niekiedy nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy, jak wiele rzeczy, które robimy na co dzień, może być powiązanych z działaniami marketingowymi. Być może prowadzimy profil w social mediach albo bloga, który nie tylko śledzi zaufana grupa użytkowników, ale także żywo reaguje na zamieszczane przez nas posty? Lekkie pióro, dar przekonywania, świeże tematy, umiejętność redagowania tekstów czy tworzenia grafik – to kolejne z umiejętności, które bardzo przydają się w marketingu.
Zamiast zastanawiać się, jak znaleźć pracę w marketingu, zacznijmy działać! Na pewno przyda nam się dobre CV, na którego przygotowanie warto poświęcić więcej czasu. Ogłoszenia z pracą mogą się pojawić na różnych serwisach w tym także grupach tematycznych. Nie musimy zatem nawet wychodzić z domu, by rozesłać swoje CV. Dobrym pomysłem jest wyszukanie w Internecie konkretnych agencji, np. agencja reklamowa z Bielska-Białej i celowanie w staż lub praktykę. Nie zapominajmy także o LinkedIn, gdzie wiele firm poszukuje pracowników różnych specjalności…
Jakie trzeba mieć wykształcenie, żeby zacząć pracować w marketingu?
Istnieją kierunki studiów, po których ukończeniu teoretycznie jesteśmy gotowi do pracy w branży marketingowej. W praktyce nie liczy się to, jakie skończyliśmy studia, ale co potrafimy i zazwyczaj osoby, które zastanawiają się, jak znaleźć pracę w marketingu, startują z tej samej pozycji. Jak nauczyć się konkretnych rzeczy i zdobyć niezbędne kompetencje? Możemy wykorzystać do tego Internet, a konkretniej kanały czy blogi osób związanych z branżą, które często w formie poradnikowej, udzielają wielu cennych rad. Prócz tego kursy online, a także czasopisma i książki branżowe.
Cechy dobrego marketingowca
Dla niektórych praca w marketingu może wydawać się zajęciem marzeń. Niestety nie każdy ma do tego takie same predyspozycje. Wykonywana praca powinna dawać nam satysfakcję, wywoływać radość, nie sprawiać problemów i dawać możliwość rozwoju. Istnieje kilka cech, które charakteryzują dobrego marketingowca. Najważniejszą z nich jest chyba kreatywność i elastyczność w myśleniu. Poza tym przyda się także analityczny zmysł. Nie mniej ważna jest także łatwość uczenia się. Musimy być także gotowi do pracy w zespole oraz nie mieć trudności z nawiązaniem kontaktu z drugim człowiekiem.
Jak znaleźć pracę w marketingu — podsumowanie
Przede wszystkim nie należy nastawiać się na początku na zdobycie konkretnego, znaczącego stanowiska, zwłaszcza jeśli nie posiadamy jeszcze żadnego doświadczenia w branży. O wiele lepiej sprawdzą się staże i praktyki czy zacząć od stanowiska, które nie jest zbyt wymagające, ale za to pozwoli nam sprostać zadaniom i koniec końców – awansować.