Ponieważ bielski rynek jest mocno nasycony, lokalna reklama musi postawić na dwie kwestie: widoczność i wyróżnik marki.
Specyfika reklamowa Bielska-Białej rządzi się własnymi prawami, zwłaszcza dlatego, że stanowimy osobny kulturowo region, geograficznie wetknięty pomiędzy Małopolskę i Śląsk, a przecież o zupełnie odrębnym charakterze. Ponieważ pracujemy na tym terenie od lat, chcemy podzielić się z Wami naszymi obserwacjami i spróbować scharakteryzować specyfikę reklamową Bielska-Białej. Każdy region, ba, nawet każde miasto czy miasteczko, ma własny reklamowy klimat, który zależny jest od mnóstwa czynników. Dla przykładu można wymienić choćby położenie (biorąc pod uwagę na przykład turystów jako potencjalną grupę docelową), zamożność mieszkańców, ich potrzeby, zainteresowania czy upodobania, aż po kulturę i zwyczaje tutejszych.
Miasto z potencjałem a specyfika reklamowa Bielska-Białej
Bielsko-Biała jest średniej wielkości miastem, popularnym o tyle, że stanowi doskonały punkt na wypady w Beskidy, a więc i turystycznie ma się dobrze (pamiętaj, że także i to ma przemożny wpływ na specyfikę reklamową Bielska-Białej). Poza tym, choć my, mieszkańcy, często o tym zapominamy, stanowi główny ośrodek przemysłu, handlu i usług Podbeskidzia. To również ważny ośrodek akademicki tego charakterystycznego obszaru pogranicza śląsko-małopolskiego. Bezrobocie w 2018 roku wynosiło tu zaledwie 2 procent, a to z kolei oznacza, że Bielsko-Biała zalicza się do lepiej rozwiniętych gospodarczo miast w kraju.
Wszystkie te czynniki sprawiają, że Bielsko-Biała stanowi dla przedsiębiorców atrakcyjne miasto. Przyciąga także jego potencjał turystyczny, zwłaszcza, że z roku na rok rośnie liczba regionalnych imprez rekreacyjnych i sportowych, które dla przyjezdnych nie pozostają bez znaczenia (oczywiście większość z nich, podobnie jak w całej Europie, skutecznie przyhamowała pandemia koronawirusa, ale pozostaje liczyć na to, że interesująca pod wieloma względami Bielsko-Biała wyjdzie z niej obronną ręką).
Bielski rynek jest nasycony, to u nas w 2017 roku na 1000 mieszkańców, aż 103 prowadziło działalność gospodarczą, co dawało Bielsku pierwsze miejsce w województwie śląskim. Dlatego, biorąc pod uwagę specyfikę reklamową Bielska-Białej, na pierwszym miejscu warto postawić pomysł na wyróżnienie własnej marki, produktu, usługi czy biznesu w ogóle.
Specyfika reklamowa Bielska-Białej – po pierwsze widoczność
Mówiąc o specyfice reklamowej Bielska-Białej, trzeba przede wszystkim pamiętać o sporej konkurencji, skoro prawie 97 procent zarejestrowanych tutaj podmiotów gospodarczych skupia sektor prywatny. Bez wątpienia pierwszym, na co należy zwrócić uwagę, prowadząc lub też zamierzając prowadzić działalność w Bielsku-Białej, jest widoczność firmy. I to zarówno widoczność w sieci, jak i w mieście.
W Internecie warto, obok pozycjonowania i w ogóle aspektów związanych z SEO, a więc łatwością wyszukiwania strony internetowej naszej firmy, dobrze byłoby zadbać także o komunikację za pośrednictwem social mediów, zwłaszcza, jeżeli Twoją grupą docelową są nieco młodsi użytkownicy. Tego kanału komunikacji możesz z powodzeniem użyć, wyrabiając sobie markę na lokalnym rynku oraz kreując własny wyróżnik. Daj się poznać, wykorzystaj social media do nieco bardziej emocjonalnych przekazów, niż czynisz to za pośrednictwem strony internetowej. Strona to Twoja wizytówka, w mediach społecznościowych masz szansę odkryć przed klientami swoją firmę od kuchni, podzielić się wartościami, jakie wyznajesz w biznesie i krótko mówiąc, dać się zapamiętać.
Specyfika reklamowa Bielska-Białej – bez strony ani rusz
Lokalny przedsiębiorco, czy tego chcesz czy nie, Twoim absolutnym „must have” jest dziś strona internetowa. I to z wielu przyczyn: to jednocześnie Twoja wizytówka, ważny element wizerunku Twojej firmy, promocja usług i towarów, które oferujesz. Strona www jest również kopalnią wiedzy o Twoich klientach, jeśli tylko poświęcisz nieco czasu i uwagi statystykom.
Skoro strona, to i pozycjonowanie (o nim także przeczytasz w innych naszych artykułach), a skoro pozycjonowanie, to dlaczego nie lokalne? Specyfika reklamowa Bielska-Białej wskazuje na to, że mieszkańcy lubią identyfikować się ze swoim regionem, uważając go zresztą za odrębny obszar o własnej kulturowej charakterystyce i historii. Wykorzystaj to, skupiając się na optymalizacji lokalnej swojej strony internetowej. Aby tego dokonać, koniecznie zadbaj o słowa kluczowe na stronie www – dostosuj je w taki sposób, aby wyszukiwarki wiedziały nie tylko, co oferujesz, ale także gdzie. Nie przesadzaj jednak z nasyceniem, bo sprytne algorytmy Google zaraz zwęszą spisek, wykorzystaj raczej zakładkę „O nas” czy „O firmie”, możesz również postawić na prowadzenie firmowego bloga czy szeroko pojęty marketing treści.