Skuteczny marketing, czyli jaki

Dobry produkt czy rzetelnie wykonana usługa nie obronią się same na dzisiejszym rynku, jeśli klient o nich nie wie. A temu, żeby wiedział, służy właśnie marketing. Warto sprawdzić, jakie czynniki wpływają na jego efektywność

Jeśli chodzi o skuteczny marketing, to  powiedziano i napisano już naprawdę sporo na ten temat, a mimo to wciąż za mało. Głównie dlatego, że ta dziedzina rozwinęła się niesamowicie w ciągu choćby ostatnich dwóch dekad. Znacząco zmieniła się rzeczywistość, a wraz z nią nasze zwyczaje zakupowe i konsumenckie – marketing zaś nie jest niczym innym, jak odpowiedzią na nie. Musi zatem być elastyczny, nieustannie podążający za oczekiwaniami klientów i właśnie dlatego wcale nie jest tak prosto odpowiedzieć na pytanie: skuteczny marketing, czyli jaki?

Skuteczny marketing – specjalista do spraw reklamy i promocji

skuteczny marketing Bielsko-Biała

Skuteczny marketing to bardzo szerokie pojęcie, zawierające w sobie wszelkie typy działań, związanych z komunikacją z klientem. Będzie to zatem zarówno prowadzenie profili w social mediach, jak i opracowanie reklamy outdoorowej – wszystko w zależności od klienta, specyfiki branży, potrzeb, celów oraz grupy docelowej.

Aby można było mówić o skutecznym marketingu, trzeba najpierw poznać jego możliwości. Skuteczny marketing, czyli jaki? Taki, który trafi tam, gdzie jest potrzebny i dotrze do osób, które go potrzebują. Brzmi nieskomplikowanie, prawda? Paradoksalnie, choć wiedza o zawiłościach marketingu jest ogólnie dostępna, sam proces planowania strategii promocyjnej wcale nie jest prosty i to z przynajmniej kilku powodów.

Po pierwsze: współczesny marketing jest niesamowicie elastyczny. Zmienia się wraz ze zmieniającym się światem, ponieważ musi nadążać za potrzebami i oczekiwaniami potencjalnych klientów. Po drugie: specjaliści z zakresu marketingu powinni znać nie tylko najnowsze możliwości tak promocyjne, jak i technologiczne (bez tego ani rusz w marketingu internetowym), ale też śledzić bieżące trendy oraz wydarzenia (to z kolei podstawa real-time marketingu). Na tym nie koniec, bo aby móc mówić o promocji przynoszącej efekty, trzeba umieć mówić językiem potencjalnego klienta. A to wciąż dopiero początek listy powinności dobrego specjalisty.

Skuteczny marketing według planu

skuteczny marketing Bielsko-Biała

Jak widać, sprawny marketingowiec ma na głowie całkiem sporo, o ile jego praca ma przynosić zamierzone efekty. Zanim zdecyduje się na jakąkolwiek strategię, poprzedza ją analizami, ustala cele, grupę docelową, definiuje budżet oraz nim zarządza. Tutaj nie ma miejsca na improwizację, głównie dlatego, że nietrafiona strategia czy źle dobrane kanały komunikacji mogą – według bardziej optymistycznego scenariusza – narazić klienta na koszty i nie przynieść efektu sprzedażowego.

Gorsza opcja zakłada, iż strategia będzie na tyle nieudana, że nie tylko nie odnotuje sukcesu firmy na rynku, ale przy okazji nadszarpnie jej reputację. Sztandarowym przykładem są tutaj ocierające się o skandal kampanie reklamowe marki „Adrian”, producenta rajstop, który rzekomo „kocha wszystkie kobiety”, a który nie stroni od pokazywania na swoich banerach zbanalizowanych problemów społecznych, jak choćby przemoc w rodzinie. Takich przykładów jest na polskim rynku więcej, choć niektórzy z premedytacją decydują się na promocję na pograniczu dobrego smaku, wychodząc z celebryckiego założenie, że nieważne jak, byleby o nich mówiono.

Tutaj wracamy na chwilę do naszego pytania: skuteczny marketing, czyli jaki? Na nie specjalista odpowie nań krótko: taki, który nakierowany jest na rynkowy sukces, a jednocześnie zwiększa potencjał biznesowy firmy. Jeśli po drodze obie strony zgodnie postawią na skandal, to ich wybór, niech to jednak będzie skandal zaplanowany. Planowanie okazuje się jedną z najważniejszych dróg do celu, badania potwierdzają, że dobrze zaplanowana kampania oraz jasno określony target zwiększa skuteczność marketera nawet o, bagatela, 400 procent.

Najpierw SMART, potem efekty – Skuteczny marketing

skuteczna reklama w Bielsku

Aby strategia marketingowa przyniosła zamierzony skutek, działania podejmowane w jej ramach nie mogą być ani chaotyczne, ani przypadkowe. W tym celu opracowuje się właściwie dwie strategie: krótkofalową i długofalową – obydwie wymagają jasnego sprecyzowania oczekiwanych celów, zarówno tych w perspektywie kilku lat, jak i tych na najbliższe miesiące działalności przedsiębiorstwa. W tym miejscu pojawia się kolejne ważne pojęcie zasad SMART, już spieszymy z wyjaśnieniem tej idei, która sprawdza się zresztą nie tylko na polu marketingu i promocji. Skuteczny marketing, czyli jaki? Taki, którego cele zgodne są ze wspomnianymi zasadami SMART,  są więc mierzalne, realne do osiągnięcia, konkretnie określone, ważne dla przedsiębiorstwa oraz umiejscowione w czasie.

Skuteczny marketing a konieczność autoanalizy

skuterczna reklama dla firm z Bielska

Szczególnie ważne jest także przeanalizowanie własnej oferty, sprawdzenie, co mamy rynkowi do zaoferowania, jakie są atuty naszej firmy, do kogo kierujemy swoją ofertę. Warto też obiektywnie przyjrzeć się konkurencji, żeby mieć świadomość z jakimi graczami walczymy o klienta, a także odrobić lekcje z zakresu przyciągania zainteresowania grupy docelowej. Dopiero na bazie  dokładnego przeglądu swojej działalności i jej otoczenia, można decydować się na określoną strategię marketingową oraz konkretne kanały komunikacji z klientem, licząc na skuteczność działań.

W odpowiedzi na kluczowy problem: „Skuteczny marketing, czyli jaki?”, mogłoby tutaj paść: rzetelny, odpowiedzialny i oparty na dogłębnej analizie. Doskonale wiemy, że taki opis nieco wieje nudą, więc dla pocieszenia dodamy, że skuteczny nie wyklucza twórczego. A więc dla równowagi, wykorzystując własne wiedzę i doświadczenie, na pytanie: skuteczny marketing, czyli jaki?, mówimy: nowoczesny i pomysłowy, dynamiczny i wielotorowy, ale także oparty na rynkowych faktach, a nie improwizacyjnej wolnej amerykance. Jeśli uda się pomiędzy danymi a kreatywnością znaleźć złoty środek, można będzie odtrąbić sukces.

Leave a comment